رصدخانه در آتش

رصدخانه در آتش

رصدخانهی ملی آنگلو در مقابل انبوهی از دود. امتیاز تصویر: گروه محلی آتشنشانی NSW
یکی از حوادث متداول برخی از مناطق استرالیا٬ آتشسوزی جنگلهاست که به علت گرما و خشک بودن منطقه اتفاق میافتد. این بار٬ این آتشسوزی گریبان مجموعهی رصدخانهی Siding Springs را گرفته است. این مجموعه در منطقهی New South Wales استرالیا قرار دارد و میزبان ۱۴ تلسکوپ داخلی و خارجی است که از مهمترین آنها میتوان به تلسکوپ ۳/۹ متری رصدخانهی انگلو اشاره کرد. به نقل از Universe Today هیچ خسارتی به تلسکوپها وارد نشده است اما ۵ ساختمان مجموعهی Siding Springs به همراه محل سکونت بازدیدکنندگان٬ برخی خانههای ییلاقی و چند انبار به شدت تخریب شده است.
آتشنشانان معتقدند که این آتشسوزی یکی از بزرگترین آتشسوزیهای گیاهی بوده است. اعضای آتشنشان مجبور بودند با شرایط آبوهوایی نامناسب٬ دمایی بیش از ۴۰ درجهی سانتی گراد و وزش بادی با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت دستوپنجه نرم کنند و سرانجام توانستند شامگاهان تلسکوپها را از خطر آتشسوزی نجات دهند. بر اساس گزارش یکی از منجمان این مجوعه٬ همهی ساختمان پیش از پیشروی آتش تخلیه شده بود و کسی صدمهای ندیده است. حدود ۱۰ سال پیش مشابه چنین حادثهای برای رصدخانهی Mt. Stromlo استرالیا رخ داده بود که تقریباً چیزی از آن باقی نماند.

سلام دوستان گلم